Akár magunknak, akár mások számára vásárolunk csokoládét, el kell döntsük, hogy melyek azok a csokik, melyek megérik az árukat! A nagy márkák gyakran adnak el gagyi csokoládékat agyafúrt marketing stratégiákat alkalmazva. Azonban azok, akik minőségi csokoládét szeretnének venni, résen kell lenniük és nyitva kell tartaniuk a szemüket, nehogy belessenek a világmárkák csapdájába!
A nagy csokoládé gyártók mindent elkövetnek, hogy az ő termékeiket vásároljuk meg, azonban ha ismerjük a trükkjeiket, könnyebben el tudjuk kerülni, hogy beleessünk a csapdájukba, és drágán (vagy nagyon olcsón) vegyünk alacsony minőségű csokoládét.
Ráírják a kakaó származási helyét a csokoládéjukra
Néhány éve még csak a kézműves csokoládé készítők írták rá a csokikra a kakaó származási helyét, azonban 2018-ban már a nagy márkák is átvették ezt a szokást. Ma már a legtöbb terméken megtalálható a származási helye, azonban a származási hely nem garantálja a magas minőséget!
Kakaófák és farmerek képét teszik a reklámanyagokra
Hogy fenntartsák az átláthatóság és nyomon követhetőség látszatát, a nagy márkák farmerek, kakaófák, kakaóbab képeit teszik a promóciós anyagaikra. Weboldalaik tele van képekkel a “farmról”, ahol a kakaót termelik. Sokat kommunikálnak a közösségi médiákon a csokoládé készítés folyamatáról, ahogy a kakaóbabból ízletes csokoládé készül. Ezek a képek kellemes érzéseket (természet, humanitás, egzotikus tájak) idéznek fel a vásárlóban. Azonban a kakaó készítőik és beszállítóik általában köszönő viszonyban sincsenek a képeken szereplő mosolygós farmerekkel és színes kakaóbabokkal.
Azt állítják, hogy csokoládéik nem tartalmaznak adalékanyagokat
Az összetevők listája évről-évre rövidül a nagy márkák csokoládéinak címkéjén. A vásárlók már nem szeretik egészségkárosító adalékanyagokkal terhelni szervezetüket. A manapság divatos címkék: pálmaolaj-mentes, alacsony cukor tartalom, tartósítószer mentes. Az összetevők listájának rövidülése és az adalékanyagok elhagyása egyre jobban hasonlatossá teszi ezeket a csokikat a kézműves csokoládékhoz, azonban a kevesebb káros anyag nem jár együtt az alapanyagok minőségének javulásával! Hiába tartalmaz egy csokoládé csak kakaót és cukrot, ettől az még nem jelenti azt, hogy megbízható forrásból is származnak.
Kézműves, kézzel-készült és hasonló jelzők használata
Hogyan gyárthat egy márka kézműves csokoládékat, amikor több mint száz országban értékesíti termékeit? Nyilvánvaló, hogy a tömegtermelés csak futószalagon, nagyüzemi módszerek közt történhet, mégis a kézműves, artisan jelzőkkel a világmárkák gyakran visszaélnek. A nagy márkák szívesen tüntetik fel ezeket a jelzőket az általuk gyártott csokoládékon, mert így a vevők azt hiszik, hogy valami különlegeset vásárolnak. Szeretnék azt hinni, hogy valahol a gyárban van egy csokiszakértő, aki értő gondossággal felügyeli a gyártási folyamatot, azonban sajnos a nagy márkák által gyártott csokikhoz legjobb esetben is csak a gyártósorok kezelői jutnak.
Tanusítványokkal dicsekednek
A csokoládé rajongók még mindig gyakran esnek abba a hibába, hogy azt hiszik, a különféle tanusítványok egyben magas minőséget is jelentenek. Organikus, Fair trade, Glutén mentes, Vegan, Rainforest Alliance, csak hogy néhányat említsünk. Azonban érdemes szem előtt tartani, hogy a tanusítások csak az adott szakterületre vonatkoznak!
Az organikus azt jelenti, hogy vegyszermentes gazdálkodásból származó. A Fair trade embléma azt tanusítja, hogy termelőkkel szemben korrekt kereskedelmi és felvásárlási szabályokat tart be a csokoládé készítő.
Díszes csomagolás
A csokoládé fogyasztók vonzódnak a színes csomagolásokhoz, trendi dizájnhoz. Először a szemünkkel eszünk és a nagy márkák ezt jól tudják! Azonban a díszes csomagoláson túl, a tudatos vásárló, aki minőségi étcsokoládét keres, megnézi azt is, hogy mi van a csokoládé dobozán! Milyen anyagokat tartalmaz, hol készült, hol termett a kakaó. A nagy márkák esetében, gyakran a díszes csomagolás többe kerül mint maga a benne levő csokoládé!
A minőségi csokoládék ismérvei
Sokféle stratégia létezik arra, hogy egy termék jó minőségűnek tűnjön! A tudatos fogyasztó a manipulatív marketinggel szemben józan ésszel és egy kis intelligenciával veheti fel a versenyt. A tudatos csokoládé vásárló ahelyett, hogy elhinné amit a gyártók állítanak, utánajár annak, hogy
- milyen összetevőket tartalmaz a csokoládé?
- ár (Nem minden drága csokoládé minőségi, de olcsó és jó minőségű csokoládé biztos nincs a piacon!)
- íz (Bármit is állítsanak a gyártók, azt a csokit vesszük meg ami ízlik! Ha van rá lehetőség kóstoljuk meg a csokoládét, kérjünk belőle mintát, vagy hallgassuk meg róla mások véleményét!)
- kutatás (Játszunk nyomozót és járjunk utána a gyártónak a weboldalán és közösségi média profiljain!)
- kérdések (A gyártóval való közvetlen kommunikáció a legjobb megoldása arra, hogy elkerüljük a szóbeszédeket és magunk járjunk utána a számunkra fontos kérdéseknek. Azok a csokoládé gyártók akiknek nincs rejtegetni valójuk boldogan állnak majd rendelkezésünkre és válaszolnak kérdéseinkre.)
Források
- thechocolatejournalist.com
- pixabay.com