A kézműves csokoládéké a jövő sok csokikóstoló és csokoládé blogger szerint, mert az embereknek egyre fontosabb az egészségük és a környezetük védelme. Ennek is a következménye, hogy a kézműves csokoládék piaca évről-évre bővül.
Ha a kézműves csokoládé manufaktúrák is annyi figyelmet szentelnének a stratégiai gondolkodásra, mint a csokoládék elkészítésére, akkor a kézműves csokoládék piaca még gyorsabban bővülhetne!
A marketing stratégia kialakítása alapvető fontosságú minden vállalkozás számára, mert hiába a magas minőségű csokoládé, ha nem ismerik, nem tudnak róla a potenciális vásárlók.
A stratégia része a perszóna, vagy célcsoport meghatározása, mert csak ezután lehet hatékonyan és célzottan hirdetni. Az idősebb korosztályokat például nem lehet elérni a közösségi oldalakon, a fiatalabbak pedig ritkán olvasnak nyomtatott médiát.
A perszóna
A kézműves, organikus, direct-trade, bean-to-bar étcsokoládékat készítők és forgalmazók perszónája lehet minden 35-44 év közötti egészség- és környezettudatos nő, aki nagyvárosban él és az átlagosnál magasabb a jövedelme.
A célcsoport szűkítése nem csökkenti az értékesítést, hanem épp ellenkezőleg, a jól célzott közönség és márka-hű közösség miatt növeli azt, miközben a hirdetési költségeket csökkenti.
A kézműves csokoládék marketingje nem szükségszerűen kell, hogy csak online módszereket (SEO, PPC hirdetések) alkalmazzon. Jól működhet:
- közeli jóga és fitnesz stúdiókkal való együttműködés,
- helyi kézműves termékeket áruló piacokon való részvétel,
- csokoládé kóstoló eseményeken való részvétel, vagy kézműves csokoládé kóstolások szervezése
- együttműködés egészségügyi és táplálkozási magazinokkal és weboldalakkal
ROI – Return On Investment
A célcsoport megfelelő beazonosításának segítségével a kézműves csokoládé készítők elérhetik a legmagasabb ROI-t, amivel rengeteg feleslegesen elköltött pénzt tudnak megspórolni, mert így nem vesztegetik az erőforrásaikat nem megfelelő helyen, nem megfelelő vásárlóknak, nem megfelelő üzenetekkel.
Mindenre igaz az életben, hogy nem azt vonzzuk amit akarunk, hanem azt amik/akik vagyunk. Különösen igaz ez a kézműves csokoládék piacára, ahol a gyártók és a forgalmazók többnyire családi vállalkozások.
Minél pontosabban sikerül elképzelni és meghatározni a kézműves csokoládék ideális vásárlóját, annál több ideális vásárló fog megjelenni a boltban és a webshopban.